2014. május 11., vasárnap

A sajtos roló művészete

Nemrég említettem, hogy húsvétkor nekiálltam sajtos rolót sütni, mindjárt negyvenet. Fél napom/napunk ráment, de megérte, ezért mindig megéri, higgyétek el. Mellesleg ha mondjuk csak húszat sütünk, az elkészítés ideje máris a felére csökken, sőt, ha van annyi eszünk, hogy megfelelő mennyiségű formát szerzünk be már rögtön az elején, akkor még kevesebb szöszölést igényel a dolog. 

Biztosan létezik mód a forma helyettesítésére, de a legegyszerűbb szerintem az, ha megvesszük. Én egy 1 eurós háztartási-vegyesboltban vettem, így néz ki. Ezek után pedig nézzük a hozzávalókat.



20 db rolóhoz:

1 csomag fagyasztott leveles tészta
40 dkg reszelt sajt
5 tojássárgája
4 dkg liszt
2 dl tej
10 dkg vaj/margarin

Ne felejtsük, hogy a leveles tésztának ki kell olvadnia. Lehet előrenyújtott, hűtött verziót is választani, nem tudom, hogy abból hány darab jön ki. Ha kiolvadt a tészta, kettévágom, és kevés liszten kinyújtom az egyik adagot jó vékonyra, kb. négyszög alakúra. Ehhez olyan profi eszköztár áll rendelkezésemre, mint egy műanyag tálca illetve egy egyenes falú vizes üveg - fő a találékonyság. Ezután kb 1-1,5 cm széles csíkokat vágok belőle, nekem 11-12 szokott kijönni belőle, de általában megmarad a plusz néhány, mert többnyire nincs kedvem csak emiatt még egy adagot sütni (mert hogy 10 db formával dolgozom). 
A forma szűkebb felénél kezdem el feltekerni a tésztát spirál alakban, a tetején kicsit hozzányomom, hogy odatapadjon, aztán úgy tekerem, hogy ne maradjon rés a tészta között. Ha nem elég hosszú a tésztacsík, nyújtsd tovább, vagy forgasd el, én felvágás után kicsit a kezemmel meghúzogatom a végeit - lehetőleg úgy, hogy ne szakadjon el - és akkor hosszabb lesz, és igen, még a leveles tésztáról beszélek. 
Ha mind kész, akkor egy tojássárgáját egy pár csepp vízzel elvegyítek, és bekenem vele a tekercseket. Mehet be a jó meleg sütőbe - szerintem nagyjából 20 perc sütést igényel, de inkább lessétek, hogy mikor lesz szép aranyló sárga, a leveles tésztánál nehéz mellélőni. Persze ha van megfelelő számú formád, akkor megsütheted egyben is mind a húszat, nekem viszont nincs, így amíg sül az első adag, kinyújtom a tészta másik felét, felvagdosom, aztán várok, kiveszem a sütőből a kész rolókat, megint várok, hogy picit hűljön, és aztán könnyen le lehet húzni őket a formáról. 

Amikor a második adag sül, neki lehet állni a tölteléknek. A sajtot lereszelem, ebből 30 dkg fog a krémbe menni, ezt tegyük egy aránylag vastagabb aljú lábosba 4 tojássárgájával, 2 dl tejjel és 4 dkg liszttel, keverjük össze és főzzük, amíg sűrű nem lesz. Eleinte elég folyékony, de nem kell aggódni, ha eljut a puffogós szintre, akkor már alakul, és be fog sűrűsödni. Várjunk addig, míg picit lehűl - nem kell hidegnek lennie - és keverjük el benne a 10 dkg vajat. Ezután mehet töltőzsákba (nem tudom, mi a neve, nekünk nincs ilyen se, úgyhogy puszta nejlonzacskót használunk), és két oldalról töltsük bele a rolókba. A maradék reszelt sajtból pedig tegyünk a két végére. 

Szeretném hangsúlyozni, hogy ha netán nem elég a töltelék, a Nutella MINDIG opció!!! De ha valaki nagyon ügyes és türelmes és még nem hullafáradt, a megmaradt tojásfehérjékből és cukorból lehet habot verni, aztán akkor meg kész a habroló, de ez már nem az én asztalom. 

1 megjegyzés: